۱۳۹۰ آبان ۲۶, پنجشنبه

جنگ ابراهیم ابن مالک اشتر و ابن مرجانه

در این روز ابراهیم بن مالک اشتر با 12000 نفر یا به روایت ابن نما با کمتر از 20000 نفر براى جنگ با ابن زیاد از کوفه خارج شد، و مختار نیز به مشایعت او رفت.
لشکر ابراهیم تا کنار نهر خازر در پنج فرسخى موصل حرکت نمود، و آن مکان را لشکر گاه خود قرار داد. عبید اللّه به موصل آمد و آنجا را با سى هزار یا هشتاد هزار سواره تصرف کرد و آماده جنگ با لشکر ابراهیم شد.
شبى که فردایش جنگ شروع مى شد، خواب به چشمان ابراهیم بن مالک نیامد و این کلمات را بارها براى لشکرش تکرار کرد:«ایهاالناس، شمایید انصار دین و شیعه امیرالمؤمنین(علیه السلام)، و این است عبیدالله بن مرجانه قاتل حسین بن على(علیه السلام)، این است که پسر فاطمه زهرا(علیها السلام) را از جرعه اى آب منع کرد در حالى که عیالات و اطفال او فریاد «العطش» مى زدند. او بود که مانع از حرکت پسر پیامبر(صلى الله علیه وآله) شد، و اطراف او را گرفتند تا با لب تشنه شهیدش کردند و عیالات او را مانند کنیزان بر شتران سوار کرده و به شام بردند. به خدا قسم آنچه این ملاعین با ذریه پیامبر(صلى الله علیه وآله) انجام دادند فرعونیان با بنى اسرائیل نکردند».
سپس ابراهیم دعا کرد: خداوند نصرت و پیروزى را نصیب ما فرماید، چون ما براى خون خواهى اهل بیت پیامبر(صلى الله علیه وآله) غضب کرده ایم.
صبح، قسمتهاى مختلف پرچم ها را بازدید نمود و جنگ آغاز شد. سرانجام بعد از چند روز جنگ، و فرار لشکر عبید اللّه بن زیاد، در روز عاشوراى سال 67 هجرى قمرى عبید اللّه به دست ابراهیم بن مالک اشتر نخعى به درکات جهنم شتافت و سر او را براى مختار فرستاد.(1)

________
1-تقویم شیعه، صفحه 317.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر