۱۳۹۱ مهر ۱۰, دوشنبه

دولت، مجلس و کارشناسان اقتصادی برای حل مشکل گرانی چاره اندیشی کنند

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی) در آغاز درس خارج فقه:

دولت، مجلس و کارشناسان اقتصادی برای حل مشکل گرانی چاره اندیشی کنند

 

همه باید روی این مساله فکر کنند، چراکه این مساله چیز ساده ای نیست که از کنار آن ساده بگذرند؛ دولت، مجلس و فعالان و صاحبنظران اقتصادی باید همایش هایی برای ارائه راهکارهای برون رفت از این مشکل برگزار کنند و تصمیمات لازم را بگیرد

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با اشاره به روایاتی از دنیا به عنوان بازار، تجارت خانه، مزرعه آخرت و میدان تمرین برای مسابقه یاد کرد.

ایشان عمر را مهم ترین و گرانبهاترین سرمایه وجودی انسان ذکر کرده و با تاکید بر بهره گیری درست و صحیح از این سرمایه، تصریح کردند: ایمان به خدا و جهاد فی سبیل الله سبب می شود که انسان به خوبی از این سرمایه وجودی استفاده کند و خداوند تبارک و تعالی نیز به این گونه افراد وعده بهشت جاویدان داده و در مقابل قرآن معصیت کاران را زیان کارترین و بدبخت ترین افراد معرفیی کرده است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزودند: نگرش اسلام به دنیا این گونه است که هدف و اقامتگاه نیست، بلکه باید با ابزاری که در اختیار داریم بکوشیم و آنچه مایه نجات، فلاح و رستگاری است را بدست آوریم.

ایشان با بیان توصیه هایی خطاب به عموم مردم و طلاب و روحانیان بیان داشتند: باید از خداوند بخواهیم در دنیا بتوانیم تجارت معنوی پر سود و اندوخته ای برای جهان دیگر فراهم کنیم.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گلایه های مردمی از گرانی های سر سام آور، تاکید کردند: ما بارها این مساله را تذکر داده و گفته ایم و باز هم می گوییم منتهی باید گوش شنوا و اراده و تصمیم برای حل معضل پیدا شود.

ایشان با انتقاد از گرانی های موجود در بازار کشور اظهار داشتند: بسیاری از اجناس دوبرابر و بعضا بیش از دو برابر شده، این مساله مشکل و فاجعه است و یکی از عوامل مهم آن این است که ارزش پول ملی ما با وضعیت بازار ارز نصف شده است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزودند: در تمام بازارهای جهان کالایی که به عنوان نمونه با یک تومان می خریدیم به دلیل پایین آمدن ارزش پول ملی کشور باید با دو برابر قیمت بخریم چرا ارزش پول ملی ما به این آسانی نصف شود و نیمی از سرمایه های ما بر باد رود؟

معظم له با بیان این که ما انگشت اتهام را متوجه کسی نمی کنیم، تاکید کردند: همه باید روی این مساله فکر کنند، چراکه این مساله چیز ساده ای نیست که از کنار آن ساده بگذرند؛ دولت، مجلس و فعالان و صاحبنظران اقتصادی باید همایش هایی برای ارائه راهکارهای برون رفت از این مشکل برگزار کنند و تصمیمات لازم را بگیرند.

ایشان با اشاره به گرانی فوق العاده کاغذ فرمودند: قیمت کاغذ در مدت کوتاهی سه برابر شده و همین مساله سبب شده که بسیاری از نشریات تعطیل شوند و چاپ کتابهای دینی نیز که خوراک معنوی است با مشکل مواجه شده است.

ایشان با تاکید بر این که دست اندرکاران و مسؤولان برای حل این مشکل باید فکری بکنند، خاطرنشان کردند: انتقاد باید دلسوزانه و توام با منطق باشد نه مغرضانه، ولی دردها را نباید کتمان کرد از کتمان درد درد مداوا نمی شود بلکه خطر افزایش پیدا می کند و در کنار مطرح کردن درد باید راه درمان را نیز بیان کرد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزودند: ما این مسائل را بیان کردیم، افرادی که اهل اطلاع و صاحبنظر در مسائل اقتصادی هستند باید قلم بدست بگیرند و راه حلی مطرح کنند، و جلساتی در سطح کارشناسان با سابقه تشکیل شود و گوش شنوا برای پذیرش پیشنهادها وجود داشته باشد، این مساله مشکلی نیست که قابل حل نباشد؛ وظیفه ما گفتن است و ما بارها این مساله را مطرح و بیان کرده ایم و لو اینکه بعضی خوششان نیاید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر