۱۳۹۷ دی ۲۰, پنجشنبه

گزيده بيانات آيت‌الله علوي بروجردي

گزيده بيانات حضرت آيت‌الله علوي بروجردي حفظه‌الله در ديدار دانشجویان دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد رشته مطالعات ایران از کشورهای مختلف با معظم‌له

بسم الله الرحمن الرحیم

خلیفه دوم بین عرب و عجم فرق می‌گذاشت.آن فرهنگ، عرب‌ها را رئیس می‌دید و ایرانی‌ها را بنده. لذا نظام طبقاتی در اسلام درست کردند.و کسانی که بعد از بنی‌امیه سر کار آمدند، سال‌ها حکامی از بنی‌امیه برای ایران تعیین می‌کردند.بعد از بنی‌امیه، بنی‌عباس بودند؛ اما ایرانی‌ها براساس همان سابقه تمدنی و درک بالایی که از مسائل داشتند، به آن فرهنگ حاکم حکومتی قانع نشدند و لذا علی بن ابیطالب و فرزندان علی را یافتند.

فرهنگ علی بن ابیطالب را در نامه‌ها و در خطابه‌هاینهج البلاغه می‌توانید ببینید. یک نمونه از فرهنگ علی بن ابیطالب همین نامه‌ای است که امام به مالک اشتر نوشته است كه انسان به عنوان اینکه انسان است دارای حقوق است. این‌طور نیست که در مملکت اسلامی فقط مسلمان‌ها صاحب حق باشند، نه، انسان حقوق دارد و این در ادیان ما قدیمی‌ترین نسخه‌ای است که برای حقوق بشر داریم. این در مکتب علی بن ابیطالب است و لذا ایرانی‌ها ارتباط طبیعی با این مکتب پیدا کردند و اميرالمومنين را زود شناختند.

این مسئله مهم است که ایران حکومتی تحت نظر بنی‌امیه و بنی‌عباس داشته است. اما در همین دوران می‌بینیم که سیل فرزندان علی بن ابیطالب که از قتل عام‌ها فرار می‌کردند به ایران می‌آمدند و ایرانی‌ها از این‌ها با آغوش باز استقبال می‌کردند. الان یکی از بخش‌های تاریخ ایران همین امامزاده‌ها هستند. بعضی‌ها خیال می‌کنند همه این‌ها ساخته و پرداخته است، نه، این‌ها کسانی از اولاد ائمه هستند که در فشار و ناراحتی بودند و از عربستان فرار کردند و به ایران آمدند و ایرانی‌ها با آغوش باز از این‌ها استقبال کردند.

این نشانه‌ای است از اینکه مردم ایران که دارای فرهنگ والایی بودند و سابقه تمدنی درخشانی داشتند، نمی‌تواستند خودشان را با فرهنگ حاکم بنی‌امیه و بنی‌عباس تطبیق بدهند.ایرانی‌هاخیلی غنی‌تر و قوی‌تر از آن‌ها فکر می‌کردند و لذا به علی بن ابیطالب رسیدند و تشیع و ایران یک پیوند ناگسستنی پیدا کرد.

تمام شئون علمی ایران با شیعه پیوند خورده است، به‌خصوص ادبیات. ادبیات ما ادبیاتی غنی است؛ یعنی در بین ادبیات‌هایی که در دنیا داریم ادبیات فارسی بسیار بسیار غنی است و اوج خودش را طی کرده است.

می‌خواهید در تاریخ و زبان ایران دقت و تحقیق اساسی کنید، باید ردپای شیعه و رد پای مکتب علی بن ابیطالب و زبان علی بن ابیطالب علیه‌السلام رادنبال کنید.

🔻همه حرکت‌های سیاسی هم که در طول تاریخ ایران واقع شده است، مثل حرکت مشروطیت، حتی قبل از آن مبارزه با مغول، و در دوران معاصر انقلاب اسلامی، همه این حرکت‌ها با تشیع و با روحانیت تشیع و با مراجع تقلید پیوند خورده است. لذا در اینجا مطالعه باید از این دید باشد تا به واقعیات برسید. نشده است که در ایران حرکت سیاسی‌ای شکل بگیرد اما تشیع، روحانیت و مراجع در آن دخیل نباشند.

از نظر الگوی اسلامی، آنچه داريم امّت اسلامي است و نه ملّت؛ اما اگر ما می‌خواهیم این الگوی امّت را پیاده کنیم اولین مسئله این است که ما توان و قدرتی داشته باشیم که نگذاریم غرب در کار ما دخالت کند.اکثر اختلاف‌های شیعه و سنی نقشه امریکا و اروپا و قدرت‌های غربی است.

لازم به ذکر است متن کامل بیانات در سایت حضرت آیت الله علوی بروجردی به آدرس ذیل قرار دارد.

@alaviboroujerdi


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر