۱۳۹۰ تیر ۷, سه‌شنبه

در محضر علما:آیت الله میرزا یداله دوزدوزانی


نامه یک گنهکار


نامه یک جوان که درد دل های خود را برای حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی مدظله نوشته



و معظم له پاسخ ایشان را با قلم شیوای خود نوشته است:

سوال:
سلام علیکم


التماس دعا دارم در این ایام عزاداری سالار شهیدان


من قبل از اینکه به بلوغ برسم یعنی از 12 سالگی شروع کردم به گناه زشت استمناء بعد 13 سالگی به بلوغ رسیدم تا حالا هم به این گناه شدیداً عادت کردم تا حالا 100 بار ترک کردم 2 ماه سه ماه ولی باز اومد سراغم می خوام ترکش کنم نمی تونم میخوام خدا منو ببخشه نمیدونم می بخشه یا نه می خوام سالم باشم بتونم درسامو خوب بخونم فرد مفیدی باشم بین شیعیان علی ابن ابیطالب ولی نمی تونم می خوام قرآن بخونم نمی تونم می خوام مثل بچگیم نماز شب بخون نمی تونم می خوام برم مسجد نمی تونم می خوام درس بخونم نمی تونتم می خوام از گناه دور باشم ولی نمی تونم همه میگن تو نمی خواهی که نمی تونی ولی به خدا قسم می خواهم ولی نمی تونم به هر بهونه ای می خوام ترکش کنم ولی مثل اینکه خدا سرنوشت ما رو تو جهنم رقم زده نمیشه که بیرون نرفت نیمشه که اینترنت نرفت نمیشه که صله رحم نکرد نمیشه که چیزی نخرید واسه همه اینها کارهای شهوانی توشون خوابیده میگن قطع صله ارحام حرامه ولی من میرم و یا میان خونمون به گناه می افتم میگن دور از اجتماع بودن حرامه ولی من با این هم به گناه می افتم میگن اگر میتونی و امر به معروف و نهی منکر نمی کنی و یا تبلیغ اسلام نمیکنی این هم حرامه پس چی حلاله توی این دنیا؟ می خوام صیغه کنم خانواده با چشم زنا کار نگام میکنن می خوام استمناء رو ترک کنم نمی تونم پس شما بگین من چه کار بکنم؟
می خوام خودکشی کنم اینم میگن حرامه میخوام امام زمان رو ببینم میگن تو گناه کاری نمیشه دیدش پس مگه امام ماها نیست فقط امام شما علماست می خوام برم مقلد یکی بشم که همه چیز رو آسون گرفته می گن تقلیدت باطله این جوری پس چی؟ من باید چه کار کنم؟ هیشکی بهم کمک نمیکنه به دوستم میگم چیکار کنم میگه به من چه هر غلطی که دوست داری بکن بعد میگه پیامبر گفته الناکح بالید ملعون و باید از تو کناره گیری کرد! پس کی به فکر ترک این گناه منه؟ کی به من کمک میکنه که من بچه خوبی بشم؟ امام زمان ازم راضی بشه؟ خدا مبدونه شما که الکی اسمتون رو گذاشتن نماینده امام زمان و خدا اصلا به فکر من آدم گناه کار که نیستی به فکر ریش و خمس و زکات و درس خارج و از این حور چرت و پرت ها بعدشم توی یک دژی زندگی میکنید که کسی به شما دسترسی نداشته باشد و همتون هم توی قم جمع شدین انگار اگر بیایید بیرون از اونجا بیایین تبلیغ توی شهرستانها جونتون درمیاد!
حالا دیدی این هم از بی ادبیمه آخه دیگه حوصله هیشکی رو ندارم نه خدا نه بابام نه مامانم نه دوستم نه نه اسلام و نه احکامی که از هر 100 تاش 99 تاش حرومه
خوب خود دانید اگر صلاح میدونید نمی خواید من و به حال خودم رها کنید جواب سوالمو بدین و من بیچاره رو بد بخت نکنید.
یا علی

پاسخ آیت الله دوزدوزانی
باسمه تعالی
سلام علیکم؛
چون بی ­مقدمه پرسش خود را مطرح کرده بودی من هم بی­ مقدمه سر اصل مطلب می­روم، عزیزم باید توجه داشته باشی احکام الهی – مخصوصاً محرمات – بیشتر برای سلامت انسان­هاست – سلامت بدنی یا روانی و یا روحی و یا اجتماعی – امروزه همه می­دانند که روزه بدن انسان را پالایش می­دهد و چربی اضافی را می­گیرد، حضرت فرموده: «صوموا تصحوا = روزه بگیرید سالم باشید.» همچنین است حرمت استمناء، چرا که استمناء ضعف اعصاب می­آورد و موجب اختلال روان می­باشد و لذا باید توجه کنید فایده اول ترک حرام کلاً به خود انسان برمی­گردد. فرزندم خداوند انسان را مختار خلق کرده که می­تواند با اختیار خود خیلی از حرام­ها را ترک نماید. تصمیم انسان می­تواند او را از افراد صالح قرار دهد. باز معصوم می­فرماید: همت­های مردان کوه­ها را از بُن و ریشه می­کند. شما از رحمت الهی مأیوس نباش، خداوند تمام گناهان را می­ بخشد، امروز البته دیر شده و این تصمیم را به فردا موکول نکن، در یک آن با تصمیم خود می­توانی در جرگه انسان­های خدایی قرار بگیری. از همت امام حسین علیه­ السلام و یارانش بالخصوص حضرت قاسم که با گریه اجازه میدان گرفت یاری بجوی و ناامید نشو، خداوند اگر حرام­هایی را بیان کرده راه­های حلالی را که غرایز انسان­ها را کنترل کند را هم بیان فرموده است. شما از خدا کمک بخواه تا خداوند راه را به شما نشان دهد. شما هم ناامید نشو، به یاد داشته باش که خداوند فرموده: «لیس للانسان الا ما سعی = انسان چیزی جز تلاش خویش ندارد.» ما در زندگی در برابر احکام الهی دو نوع تلاش را باید همیشه مد نظر داشته باشیم. اول باید تلاش کنیم مبتلا به گناه نشویم و واجبات خود را انجام دهیم، همانطور که شما انشاءالله حرام­ های زیادی را ترک می­کنید و به واجبات بسیاری عمل می­ کنید و در درجه بعد اگر خدای ناکرده دچار گناهی شدیم – یعنی مرتکب حرامی شدیم و یا واجبی را ترک کردیم - وظیفه ما تلاش برای ترک آن گناه است و این سعی و تلاش ماست که ما را مستحق ثواب و پاداش الهی می­نماید، هر چه این تلاش بیشتر باشد ثوابش بیشتر است و به این دو تلاش جهاد اکبر گفته می­شود، یعنی جنگ با آنچه نفس انسان برخلاف دستورات الهی امر می­کند. انسان باید همیشه در چنین حالتی باشد و از خداوند متعال در این راه کمک بخواهد و اگر در این حالت دنیا را وداع بگوید به صورت مجاهد فی سبیل الله مرده است و امید است که خداوند گناهان او را ببخشاید. پس از خدا کمک بخواه و تلاش خود را برای شناسایی گناهان و ترک آن­ها قطع نکن و از رحمت بیکران الهی ناامید نباشد، من هم شما را دعا می­کنم که مثل حر که آلوده مقام و مرتبه دنیایی بنی امیه شده بود و در برابر امام زمان خود ایستاد و شاید او موجب واقعه عاشورا شد اما با یک تصمیم سرنوشت ساز از لبه ی پرتگاه برگشت و خود را در جرگه شهدای در راه خدا قرار داد، بتوانی تصمیمی سرنوشت ساز برای خود بگیری.
اما در مورد دیدن امام زمان عجل الله فرجه نوشته بودی، همیشه یادت باشد که دیدن آقا مهم نیست، ابوسفیان و ابولهب و... حضرت رسول صلی الله علیه و آله را می­دیدند و ایمان نیاوردند و این دیدن اتفاقاً به ضرر آن­ها تمام شد، مهم این هست که ارتباط معنوی و قلبی خودت را با آقا قطع نکنی برای آقا و ظهور حضرت دعا کن مطمئن باش که ایشان هم برای شما دعا می­کند، در مورد گناهان خودت هم با کسی غیر خدا صحبت نکن، چرا کاری را که خدا پرده ستاری بر روی آن کشیده برملا می­کنی، خداوند متعال در قرآن کریم فرموده: «قو انفسکم و اهلیکم ناراً = خودتان و خانواده خودتان را از آتش حفظ کنید.» هر کس باید برای رهایی خودش از شر شیطان و اسارت نفس تلاش کند و از دیگران کاری جز دعا بر نمی­آید، باز خداوند به رسول خودش که می­خواست همه را خوب کند می­ فرماید: «لست علیهم بمسیطر = تو بر ایشان تسلط نداری» اگر قرار بود کسی در جهان باشد که با نگاه او انسان­ها خوب بشوند و یا با تأثیر نفس او در انسان­ها تغییری ایجاد شود حضرات معصومین علیهم­السلام بودند که می­بینیم برخی افرادی که حتی با آن حضرات در تماس بودند دشمن ایشان شدند و نمونه بارز ایشان لشکری بود که با وجود سخنرانی­های مکرر حضرت سید الشهدا علیه­السلام با آن حضرت جنگیدند و آن حضرت وخانواده­اش را به شهادت رساندند، معلوم می­شود همه چیز به خود انسان و تلاش او بستگی دارد. وظیفه علما و مراجع هم بیان قوانین و احکام دینی برای مردمی هست که تصمیم دارند به دستورات الهی عمل کنند.
راستی این را هم به شما و همه جوانان عزیز یادآوری می­کنم که درب منزل ما همیشه به روی شما عزیزان باز است و در این جا هیچ دژی در کار نیست، خوشحال می­شوم که پس از زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها به ما سری بزنید.
سخن بسیار است که شاید در حوصله شما نباشد و در زمانی دیگر اگر موقعیتی پیش آمد بیان خواهد شد.
و السلام علیکم و رحمه الله
محرم الحرام 1431 قمری
برابر با آذرماه 1388 شمسی
دوزدوزانی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر