پست های پرطرفدار

۱۳۹۷ دی ۲۳, یکشنبه

آداب و رسوم غلط در مراسم ترحیم

آداب و رسوم غلط در مراسم ترحیم


 از واقعيتهاي زندگي و يا به عبارت بهتر، روي ديگر سكه ي حيات مرگ است. همه ي ما به نوعي مرگ يكي از اقوام و بستگان را تجربه نموده ايم و با تبعات آن درگير بوده ايم. اولين و برجسته ترين اين تبعات، حزن و غم و اندوه فراوان است كه گاه به حد افراط و بيماري مي رسد و اين به سبب علائق و وابستگي ها و خاطراتي است كه آدميان را بهم پيوند مي دهد و بريدن از اين وابستگيها و علائق باعث غم و اندوه مي گردد و هرچه ميزان اين وابستگي ها بيشتر باشد اندوه و افسردگي بيشتري را در پي دارد.
اما واقعيت اين است كه مرگ جزئي از زندگي است و به تعبير قرآن « در هر كجا كه باشيد مرگ، شما رادر بر خواهد گرفت » و همه ي ما روزي با آن روبرو خواهيم شد. حال با اين واقعيت كه امروزه به خاطر افزايش جمعيت بيشتر در جامعه ي ما خودنمائي مي نمايد بايد چگونه برخورد نمود؟ براي تجليل از فرد سفر كرده بايد چه اقداماتي انجام داد و چگونه ياد و خاطره اش را بزرگ داشت؟ اين تجليل و بزرگداشت مستلزم آداب و آئيني است كه متأسفانه به غلط رايج گرديده است. از آداب و رسوم غلط در مراسم ترحيم مي توان به موارد زير اشاره نمود:


1-  
پخت و پز و ميهماني كه اغلب اوقات هزينه هاي گزافي را به صاحبان عزا تحميل مي نمايد و در اين ايام بعضاً تا پنج ميليون تومان و يا حتي بيشتر نيز هزينه مي گردد. در دين مبين اسلام تاكيد شده است كه در ايام ترحيم و عزا نبايد در خانه ي صاحبان عزا پخت و پز صورت گيرد و در ايام ترحيم شايسته است همسايگان براي صاحبان عزا غذا تهيه نمايند. از جهت ديگر سفارش شده است از اموال و دارائي هاي فرد متوفي استفاده نگردد تا تكليف ارثيه ي وي مشخص گردد.
2-  
با توجه به تعدد  بستگان و دوستان و آشنايان در مناطق روستائي، صاحبان عزا انتظار دارند كه همه ي اين افراد با پوشيدن لباس سياه حداقل به مدت چهل روز و بعضاً بيشتر، با آنان احساس همدردي نموده و در غمشان شريك گردند. البته همدردي نمودن و تسلي دادن صاحبان عزا امري بسيار پسنديده و سفارش شده است ولي پوشيدن لباس سياه آن هم به مدت طولاني براي طيف وسيعي از بستگان و آشنايان بويژه بانوان كار مشكلي است و بيشتر براي برآوردن توقعات صاحبان عزا و نه براي تسليت و همدردي است. و مشكل تر از آن دوره گردي صاحبان عزا براي تقدير و تشكر از كساني است كه لباس سياه پوشيده اند كه خود كار طاقت فرسايي است. از جهت ديگر پوشيدن لباسهاي تيره به مدت طولاني خود باعث نوعي افسردگي روحي براي فرد و اطرافيان مي گردد.
3-  
به تأخير افتادن آئين هاي عقد وعروسي: از ديگر آداب و رسوم غلط، تأخير در امر مقدس عقد و نكاح است كه به اشتباه نوعي همدردي با صاحبان عزا تلقي مي گردد. بسيار مشاهده شده شده است كه پيوند زناشوئي جوانان زيادي مدت هاي طولاني و بعضاً تا يك سال به اين سبب به تأخير افتاده و فرصت هاي مناسبي را از جوانان گرفته و هزينه هاي ناخواسته اي را به آنان و خانواده هايشان تحميل نموده است.


به هر حال مرگ آغاز زندگي جديدي است كه همه ي ما با شتاب به سمت آن در حركتيم و اين جزئي از واقعيات زندگي ماست و زندگي همچنان ادامه دارد.

 

هیچ نظری موجود نیست: