پست های پرطرفدار

۱۳۹۷ بهمن ۴, پنجشنبه

آیت‌الله علوی بروجردی.وقف

گزیده بیانات حضرت آیت‌الله علوی بروجردی حفظه‌الله در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین اسکندری رئیس اداره اوقاف استان قم

✅بسم الله الرحمن الرحيم

🔻از قدیم الایام، قم از نظر وقف از شهرهای ممتاز بوده است. همچنین قم از مراکز مهم شیعه و مرکز پناه اهل‌بیت علیهم‌السلام بوده است. موقوفات فراوانی در این شهر وجود دارد. مشکلی که الان وجود دارد، وقف آن اهمیت و شایستگی لازم را در اذهان مردم ندارد. یعنی الان با کسانی مواجه می‌شویم که اهل خیر هستند اما می‌خواهند کاری کنند که وقفشان دست اوقاف نیفتد.

🔻یکی از راه‌های جلب اعتماد مردم تحفظ بر موقوفات موجود است؛ الان به موقوفات موجود تعرض می‌شود یعنی بر سر موقوفات درگیری وجود دارد و دادگاهی شده‌اند. اوقاف باید در این مسائل حضور داشته باشد یعنی در واقع اوقاف مثل متولی، خودش را صاحب کار بداند؛ مردم اگر اعتماد پیدا کنند، این فرهنگ هم رایج می‌شود.

🔻من یک وقت با مدیر حوزه های علمیه جناب آقای اعرافی و همچنین به مدیر سابق حوزه های علمیه گفتم: اگر موقوفات حوزه احیا بشود برای مخارج حوزه کافی است و نیاز به گرفتن بودجه از دولت نیست اما موقوفات واقعا احیا بشود.

🔻مردم اگر ببینند شما چطور برای احیای یک موقوفه ایستاده‌اید و برای حفظش هزینه می‌کنید، از شما پشتیبانی می‌کنند و سنت وقف زنده می‌شود و مردم هم مردم خوبی هستند.

🔻من حتی به بعضی از بزرگان مراجع هم گفته‌ام که برای کمک‌رسانی فقط هم از طلبه‌ها صحبت نکنید که مردم یک وقت احساس کنند ما آن‌ها را نادیده می‌گیریم. مردم این شهر هم پناه ما بودند و این‌ها ما را در طول تاریخ پناه داده‌اند.

🔻من به یکی از مسئولان اوقاف هم چندین بار گفته‌ام که شما کوتاهی می‌کنید و پای افراد نمی‌ایستید و تا درگیر شدند، برای خلاص‌کردن خودتان موضوع را منتفی می‌کنید. به علاوه‌، نباید این‌گونه باشد که املاک موقوفه برای اجاره، ارزش کمتری از املاک دیگر داشته باشند.

🔻مادام که اوقاف خودش را نشان به مردم ندهد، توجه مردم جلب نمی‌شود و این نشان‌دادن در رسیدگی اساسی به موقوفات موجود و دفاع از موقوفات ضایع‌‌شده است به‌طوری که خبر آن در شهر بپیچد تا مردم بدانند که شما از موقوفات دارید حمایت می‌کنید. این باعث می‌شود که مردم به وقف‌کردن تشویق شوند.

🔻یکی از مشکلات دیگری که در رابطه با وقف وجود دارد این است که اشخاصی می‌خواهند زمین، ملک، حسینه ای با متراژ بالا یا پائین وقف کنند، اما مبالغ بسیار بالایی به عناوین مختلف برای ثبت وقف طلب می کنند؛ لذا خیلی افراد از ثبت کردن وقف می‌گذرند. بسیار بجا و شایسته است اداره اوقاف برای این مشکل فکری بکند.

🔹لازم به ذکر است متن کامل بیانات در سایت حضرت آیت الله علوی بروجردی به آدرس ذیل قرار دارد.

http://alaviboroujerdi.ir/اخبار-و-بیانات/ID/2696/اگر-موقوفات-حوزه-احیا-بشود-برای-مخارج-حوزه-کافی-است-و-نیاز-به-گرفتن-بودجه-از-دولت-نیست

هیچ نظری موجود نیست: